آیا زهر زنبور عسل خواص اثبات شده ای برای درمان کم خونی دارد

 

بیماری کم خونی یکی از بیماری های شایع در دنیای امروز است. به دلیل شرایط دنیای امروز، به نظر می رسد روز به روز به افرادی که به خاطر وجود شرایط مختلف به کم خونی مبتلا می شوند، بیشتر شود. کم خونی به دلایل مختلفی در بدن افراد ایجاد می شود و برای هر کدام از منشاء های بیماری، روش درمان مختص به خود در نظر گرفته شده است.

یکی از روش های درمانی که در سال های اخیر برای درمان کم خونی بر سر زبان ها افتاده زنبوردرمانی است. البته منظور از زنبوردرمانی در اینجا، درمان کم خونی با استفاده از فراورده های زنبور عسل است. این در حالی است که برخی زنبوردرمانی را با زهردرمانی به وسیله زهر زنبور عسل اشتباه می گیرند. هرچند تحقیقات زیادی در مورد اثرات زهر زننبور عسل بر روی درمان بیماری ها انجام شده است و در مورد درمان کم خونی نیز این تحقیقات ادامه دارد. با این حال به نظر می رسد باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

 ؛؛  در این مطلب تلاش شده تا به صورت مختصر بگوییم که آیا یافته های علمی برای درمان کم خونی با زهر زنبور عسل کامل است و می توان به این یافته ها اتکا کرد یا خیر. قطعا این اطلاعات می تواند به شما برای یافتن روش های صحیح درمان کم خونی کمک کند

زهر و کم خونی چه ارتباطی با هم دارند؟
همین حالا که در حال خواندن این مطلب هستید، بسیاری از محققان در حال مطالعه بر روی خواص زهر زنبور عسل هستند. زهر زنبورعسل یکی از ناشناخته ترین مواد طبیعی موجود در دنیا است که خواص ناشناخته زیادی را به خود اختصاص داده است. به همین علت، نمی توان به راحتی در مورد کاربردها و خواص این ماده صحبت کرد. هرچند ادعاهای زیادی در مورد خواص زهر زنبور برای درمان برخی بیماری های صعب العلاج وجود دارد؛ اما به نظر می رسد تنها آن دست از این خواص اطمینان بخش هستند که از نظر علمی به اثبات رسیده اند.

زهردرمانی فرایند پیچیده ای است که نمی توان به سادگی تن به آن داد. همانطور که از اسم زهردرمانی مشخص است، شما می خواهید با استفاده از یک ماده سمی به درمان بیماری خود اقدام کنید. البته این دور از انتظار نیست. همانطور که زهر مار خواص درمانی زیادی دارد، زهر زنبور عسل نیز خواص درمانی زیادی را به خود اختصاص داده است. تاکنون مطالعات زیادی بر روی اثرگذاری زهر زنبور بر روی ام اس، ایدز، آرتروز، فشار خون و... شده و بسیاری از مطالعات نتایج خوبی را گزارش داده اند.

در مورد درمان کم خونی با استفاده از زهر زنبور عسل نیز تحقیقات زیادی در حال انجام است. هم تعدادی انستیتو در اروپا و هم تعدادی از دانشگاه های شرق آسیا در حال بررسی اثرگذاری زهر زنبور عسل برای درمان کم خونی هستند. با این حال هنوز هیچ نتیجه مثبتی از درمان کم خونی با زهر زنبور عسل به دست نیامده است.

نه تنها تحقیقات علمی، بلکه یافته های بر مبنای طب سنتی نیز هنوز نتوانسته به نتایج مناسبی برای اثرگذاری زهر زنبور عسل بر روی درمان کم خونی دست پیدا کند. در واقع هنوز نمی توانیم به صورت حتی امتحانی از زهر زنبور برای درمان کم خونی استفاده کنیم. متاسفانه برخی افرادی که مدعی طب سنتی ایرانی هستند، بدون اطلاع و آگاهی از زهر زنبور برای درمان کم خونی استفاده می کنند. با این حال به نظر نمی رسد حداقل فعلا تا رسیدن به نتایج علمی یا تجربی مناسب، بتوانیم از زهر برای درمان کم خونی استفاده کنیم.

با این حال اصلا جای نگرانی نیست. درست است که زهر زنبور عسل هنوز خواص اثبات شده ندارد؛ اما می توانید از دیگر محصولات زنبور عسل برای درمان کم خونی استفاده کنید. در واقع استفاده از دیگر فراورده های تولید شده توسط زنبور عسل که برای درمان کم خونی خواص اثبات شده ای دارند، مطمئن تر خواهد بود.

به جای زهر زنبور از این فراورده های زنبور عسل برای درمان کم خونی استفاده کنید
حال که هنوز هیچ مدرک قطعی و علمی برای درمان کم خونی با زهر زنبور عسل نداریم و طب سنتی نیز در این زمینه نظر خاصی ارائه نداده است، بهتر است بیخیال استفاده از این ماده شویم. چراکه ممکن است مصرف زهر زنبور به هر نحوی، کم خونی را در فرد مبتلا بدتر کند. در چنین شرایطی بهتر است به سراغ مواد جایگزین برویم.

عسل طبیعی یکی از مهمترین و کاربردی ترین فراورده های زنبور عسل برای درمان کم خونی است که از گذشته تا امروز مورد استفاده قرار گرفته است. عسل طبیعی به دلیل خواص درونی خود می تواند برای انواع کم خونی به عنوان دارو استفاده شود. عسل درمانی برای برطرف کردن مشکلات کم خونی البته بهتر است هوشمندانه انجام شود. انتخاب از بین عسل های تک گلی که خواص بیشتری برای کم خونی دارند، روند درمان را سرعت می بخشد.

ژل رویال و بره موم نیز از جمله تولیدات زنبور عسل هستند که می توانند برای درمان کم خونی مورد استفاده قرار گیرند. به ویژه ژل رویال اثرات اثبات شده ای برای درمان انواع کم خونی دارد و به همین علت مورد توجه شرکت های داروسازی برای تولید دارو از پودر ژل رویال قرار گرفته است. گرده گل نیز به دلیل سرشار بودن از آهن و دیگر مواد معدنی، توانایی کمک به درمان کم خونی را دارد. بسیاری از متخصصان طب سنتی توصیه می کنند به جای مصرف قرص آهن که مضرات فراوانی برای بدن به همراه دارد، از گرده گل استفاده شود. مقالات علمی زیادی در زمینه خواص گرده گل برای درمان کم خونی وجود دارد که برخی از آن ها در سایت ارائه گردیده است.


سخن آخر !
هنوز هیچ تحقیق اثبات کننده اثر زهر زنبور عسل برای درمان کم خونی وجود ندارد؛ اما می توانید از دیگر فراورده های زنبور عسل برای درمان کم خونی استفاده کنید. عسل طبیعی، ژل رویال، بره موم و گرده گل از جمله فراورده های زنبور عسل هستند که برای درمان کم خونی مورد استفاده قرار می گیرند. سعی کنید به جای پذیرفتن ریسک استفاده از زهر زنبور برای درمان بیماری کم خونی که هنوز مبنای علمی ندارد، از روش های درمانی مطمئن استفاده کنید.